Sfântul Nectarie din Eghina (n. 1 octombrie 1846 la
Silivri, în Tracia, d. 8 noiembrie 1920 la Atena) a fost episcop de
Pentapole şi ctitor al mănăstirii "Sfânta Treime" din insula Eghina. În
1961 Sfântul Sinod al Bisericii de Constantinopol l-a proclamat sfânt
al Bisericii Ortodoxe, comemorarea lui făcându-se în ziua de 9
noiembrie.
Sfântul Nectarie s-a născut într-o familie săracă
de pe malul mării Marmara. Părinţii săi, Dimos şi Marie Kephala, i-au
dat numele de Anastasie. La vârsta de 14 ani a plecat la Constantinopol
ca să lucreze şi să se şcolească.
În 1866, la vârsta de 20 de ani, Sfântul Nectarie
pleacă în insula Chios ca să predea ca învăţător. Aici devine
călugăr, cu numele de Lazăr, la 7 noiembrie 1876, în celebra mănăstire
Nea Moni. Un an mai tîrziu a devenit diacon, apoi, prin generozitatea
unui creştin bogat din insulă şi cu ajutorul Patriarhului Sofronie al
Alexandriei, a putut să-şi completeze studiile la Atena şi să obţină,
în 1885, o diplomă a Facultăţii de Teologie din capitala Greciei.
Tot în acest an, 1885, Sfântul Nectarie pleacă la
Alexandria (Egipt), unde a fost hirotonit preot la biserica Sfântul
Nicolae din Cairo. Câţiva ani mai târziu, în 1889, a fost hirotonit
episcop de Pentapole (episcopie corespunzând în acea vreme Libiei
superioare) de către Patriarhul Sofronie, care l-a numit şi predicator,
secretar patriarhal şi reprezentant al său la Cairo.
Dar după doar un an a fost alungat din Egipt în
urma calomniilor unor clerici invidioşi. A trebuit să se întoarcă la
Atena, singur, nebăgat în seamă, dispreţuit, în mari lipsuri
materiale. A rămas câţiva ani predicator (l891-1894), iar apoi a fost
numit director al şcolii teologice Rizarios, care forma viitori preoţi.
A rămas 15 ani în acest post ecleziastic.
În 1904, la cererea mai multor călugăriţe, a
fondat mănăstirea "Sfânta Treime" din insula Eghina, devenită azi unul
din marile locuri de pelerinaj din lumea ortodoxă. În decembrie 1908,
la vârsta de 62 de ani, sfântul Nectarie şi-a dat demisia din postul de
director al şcolii teologice şi s-a retras în mănăstirea sa din
Eghina, unde a rămas până la sfârşitul vieţii.
A murit la 8 noiembrie 1920, în urma unui cancer
de prostată care l-a chinuit un an şi jumătate. A fost înmormântat în
mănăstirea sa de către ieromonahul iconar Sava, care mai târziu a
pictat prima icoană a sfântului.
În 1953 moaştele sale au fost mutate într-un
mormânt mai frumos. Pomenirea mutării moaştelor sale se face în ziua de
3 septembrie.
Câţiva ani mai târziu, la 20 aprilie 1961,
Patriarhia Ecumenică din Constantinopol a recunoscut cultul de care se
bucura deja sfântul şi l-a proclamat sfânt al Bisericii, cu pomenirea
pe 9 noiembrie.
Viaţa sfântului Nectarie din Eghina,
episcop de Pentapolis
Sfântul Nostru Parinte Nectarie s-a născut la 1
octombrie 1846, în Selibria (Tracia), din părinţi săraci dar
credincioşi pioşi : Dimos şi Maria Kefala. Primind la Sfântul Botez
numele de Anastasie, el dovedi încă din copilărie o mare milă şi o
înclinare profundă pentru studiu. Cum mama sa îl învăţă Psalmul al 50
lea, lui ii plăcea să repete versetul : "Învăţa-voi pe cei fără de lege
căile Tale" (Psalmii 50 :15).
Primind în ţara sa primele noţiuni de învăţătură, fu trimis de către părinţii săi la Constantinopol pentru a-şi continua educaţia, lucrând în acelaşi timp ca angajat într-un magazin. Tânărul băiat ramase atunci insensibil tulburărilor vieţii mondene, preocupându-se zi şi noapte doar de clădirea înlăuntrul său a omului interior după chipul lui Hristos, prin rugăciune şi meditaţie asupra scrierilor Sfinţilor Părinţi. La vârsta de 20 de ani părăsi Constantinopolul pentru a deveni învăţător in insula Chios. Acolo încuraja cu multa sârguinţa pe tineri şi pe săteni întru milostenie şi virtute, nu numai prin cuvintele sale ci mai ales prin exemplul însuşi al vieţii sale de privaţiune şi rugăciune. Dorindu-şi de mult să îmbrăţişeze o viaţă asemeni Îngerilor, deveni călugăr sub numele de Lazăr, la 7 noiembrie 1876, în renumita mănăstire din Nea-Moni. Căutând doar lucrurile de Sus, model de blândeţe şi supunere, se făcu îndrăgit de toţi fraţii din comunitate şi deveni Diacon un an mai târziu. Prin generozitatea unui locuitor pios din insula, apoi prin protecţia Patriarhului Alexandriei, Sofronie, el putu să îşi continue studiile la Atena şi să obţină diploma Facultăţii de Teologie. În 1885 ajunse la Alexandria unde la puţină vreme fu hirotonit preot, apoi deveni Mitropolit al Pentapolisului (fosta dioceză corespunzând Libiei superioare). Predicator şi secretar patriarhal, el fu trimis la Cairo, ca reprezentant al Patriarhului, in biserica Sf. Nicolae. În ciuda acestor onoruri, Nectarie nu pierdea nimic din smerenia sa şi ştia să comunice turmei sale spirituale sârguinţa pentru virtuţile Evangheliei. Dragostea şi admiraţia pe care i-o purta poporul se întoarseră însă împotriva lui. Împinşi de diavol, unii membri ai Patriarhiei, invidioşi pe succesele sale, îl calomniară, spunând ca ar căuta să îşi atragă favorurile poporului in scopul de a pune mâna pe tronul patriarhal al Alexandriei. Cum Sfântul nu încerca să se justifice, ci îşi punea încrederea in promisiunea lui Hristos care spune : " Fericiţi veţi fi când va vor ocărî şi va vor prigoni şi vor zice tot cuvântul rău împotriva voastră, minţind, din pricina mea" (Matei 5:11); el fu alungat din scaunul său şi se îmbarcă pentru Atena unde se trezi singur, neştiut, dispreţuit şi lipsit chiar de pâinea cea de toate zilele, căci nu ştia să păstreze nimic pentru sine şi îşi împărţea săracilor puţina sa avuţie. Abandonând proiectul iniţial de a se retrage în Muntele Athos, blândul şi umilul urmaş al Domnului nostru Isus Hristos, preferă - în favoarea mântuirii aproapelui său - să sacrifice dragostea sa de a se retrage în singurătate. Rămase câţiva ani ca predicator (1891 - 1894), apoi fu numit director al şcolii ecleziastice Rizarios, destinată pregătirii viitorilor Preoţi. Profunda sa cunoaştere a Scripturilor, a Sfinţilor Părinţi şi chiar a ştiinţelor profane, precum şi autoritatea sa plina de blândeţe orientată către oameni aveau să îi permită să insufle în scurt timp acestei instituţii o înalta calitate intelectuală şi morală. Sfântul Ierarh prelua asupra lui conducerea şi lecţiile Pastoralei, dar nu înceta totuşi să îşi trăiască programul de ascet, de meditaţie şi de rugăciune a unui călugăr, adăugând la acestea înaltele funcţii de predicare şi de oficiere regulată a Sfintelor Taine, în sânul şcolii dar şi în regiunea din jurul Atenei.
Primind în ţara sa primele noţiuni de învăţătură, fu trimis de către părinţii săi la Constantinopol pentru a-şi continua educaţia, lucrând în acelaşi timp ca angajat într-un magazin. Tânărul băiat ramase atunci insensibil tulburărilor vieţii mondene, preocupându-se zi şi noapte doar de clădirea înlăuntrul său a omului interior după chipul lui Hristos, prin rugăciune şi meditaţie asupra scrierilor Sfinţilor Părinţi. La vârsta de 20 de ani părăsi Constantinopolul pentru a deveni învăţător in insula Chios. Acolo încuraja cu multa sârguinţa pe tineri şi pe săteni întru milostenie şi virtute, nu numai prin cuvintele sale ci mai ales prin exemplul însuşi al vieţii sale de privaţiune şi rugăciune. Dorindu-şi de mult să îmbrăţişeze o viaţă asemeni Îngerilor, deveni călugăr sub numele de Lazăr, la 7 noiembrie 1876, în renumita mănăstire din Nea-Moni. Căutând doar lucrurile de Sus, model de blândeţe şi supunere, se făcu îndrăgit de toţi fraţii din comunitate şi deveni Diacon un an mai târziu. Prin generozitatea unui locuitor pios din insula, apoi prin protecţia Patriarhului Alexandriei, Sofronie, el putu să îşi continue studiile la Atena şi să obţină diploma Facultăţii de Teologie. În 1885 ajunse la Alexandria unde la puţină vreme fu hirotonit preot, apoi deveni Mitropolit al Pentapolisului (fosta dioceză corespunzând Libiei superioare). Predicator şi secretar patriarhal, el fu trimis la Cairo, ca reprezentant al Patriarhului, in biserica Sf. Nicolae. În ciuda acestor onoruri, Nectarie nu pierdea nimic din smerenia sa şi ştia să comunice turmei sale spirituale sârguinţa pentru virtuţile Evangheliei. Dragostea şi admiraţia pe care i-o purta poporul se întoarseră însă împotriva lui. Împinşi de diavol, unii membri ai Patriarhiei, invidioşi pe succesele sale, îl calomniară, spunând ca ar căuta să îşi atragă favorurile poporului in scopul de a pune mâna pe tronul patriarhal al Alexandriei. Cum Sfântul nu încerca să se justifice, ci îşi punea încrederea in promisiunea lui Hristos care spune : " Fericiţi veţi fi când va vor ocărî şi va vor prigoni şi vor zice tot cuvântul rău împotriva voastră, minţind, din pricina mea" (Matei 5:11); el fu alungat din scaunul său şi se îmbarcă pentru Atena unde se trezi singur, neştiut, dispreţuit şi lipsit chiar de pâinea cea de toate zilele, căci nu ştia să păstreze nimic pentru sine şi îşi împărţea săracilor puţina sa avuţie. Abandonând proiectul iniţial de a se retrage în Muntele Athos, blândul şi umilul urmaş al Domnului nostru Isus Hristos, preferă - în favoarea mântuirii aproapelui său - să sacrifice dragostea sa de a se retrage în singurătate. Rămase câţiva ani ca predicator (1891 - 1894), apoi fu numit director al şcolii ecleziastice Rizarios, destinată pregătirii viitorilor Preoţi. Profunda sa cunoaştere a Scripturilor, a Sfinţilor Părinţi şi chiar a ştiinţelor profane, precum şi autoritatea sa plina de blândeţe orientată către oameni aveau să îi permită să insufle în scurt timp acestei instituţii o înalta calitate intelectuală şi morală. Sfântul Ierarh prelua asupra lui conducerea şi lecţiile Pastoralei, dar nu înceta totuşi să îşi trăiască programul de ascet, de meditaţie şi de rugăciune a unui călugăr, adăugând la acestea înaltele funcţii de predicare şi de oficiere regulată a Sfintelor Taine, în sânul şcolii dar şi în regiunea din jurul Atenei.
Nectarie păstra însă în adâncul inimii sale o
dragoste arzătoare pentru liniştea şi pacea vieţii din mănăstiri, de
aceea profita de dorinţa exprimată de câteva din fiicele sale
spirituale pentru a se retrage din tulburările vieţii mondene şi să
pună bazele unei mănăstiri feminine în insula Eghina (între 1904 şi
1907).
In ciuda nenumăratelor griji şi dificultăţi,
Sfântul veghea la instaurarea unui mod de viaţă cenobitică scrupulos
fidelă spiritului Sfinţilor Părinţi. Îşi consuma fără măsură forţa
trupului şi cea morală pentru instalarea clădirilor, pentru oficierea
Slujbelor şi pentru conducerea spirituală a fiecăreia din ucenicele
sale. Putea fi văzut adesea lucrând grădina, îmbrăcat cu o sutana ca
vai de ea, sau când dispărea ore întregi, era uşor de ghicit ca se
închisese în chilia sa pentru a-şi înălţa mintea spre Dumnezeu,
fixând-o în inima sa pentru a gusta astfel dulceaţa Sfântului Nume al
lui Hristos. Deşi fugea de orice contact cu lumea şi îşi limita cu
stricteţe vizitele la mănăstire, renumele virtuţilor sale şi a
harurilor pe care i le dăduse Dumnezeu se răspândiră în întreg ţinutul,
iar credincioşii veneau la el, atraşi ca un metal de magnet. Vindeca
pe numeroşi laici şi călugăriţe de bolile de care sufereau, făcu să
vina ploaia peste insula care suferea de secetă. El uşura, mângâia,
încuraja... Era totul pentru toţi, putând să facă totul întru Hristos
care sălăşluia în el prin Harul Duhului Sfânt. Era un apropiat al
Sfinţilor şi al Maicii Domnului iar aceştia i se arătau adesea în
timpul Sfintei Liturghii sau în chilia sa. În ciuda dificultăţilor
care au urmat primului război mondial, el interzise cu stricteţe
călugăriţelor sale să facă provizii de hrană şi ordonă să fie împărţit
săracilor surplusul lor, încredinţându-se de pe o zi pe alta milei lui
Dumnezeu. In afară acestor sarcini, Nectarie găsea timp să redacteze un
mare număr de lucrări de teologie, de morală, de istorie a Bisericii
pentru confirmarea Bisericii din Grecia în Sfânta Tradiţie a
Părinţilor, adesea ignorată în vremea aceea din cauza influenţelor
apusene. Trăind deci ca un Înger în trup şi făcând să strălucească în
jurul său razele luminii necreate a harului, preafericitul mai avu de
suferit calomnii şi acuzaţii nedrepte asupra mănăstirii sale, din
partea membrilor ierarhiei. Suporta aceste încercări cu răbdarea lui
Hristos : fără un murmur şi fără revoltă. Atunci fu atins de o
dureroasă boala timp de peste un an şi jumătate. El îi mulţumea lui
Dumnezeu că îl încerca astfel şi se străduia să ţină în secret durerea
până cu puţină vreme înaintea morţii sale. După un ultim pelerinaj la o
icoana a Maicii Domnului, situată nu departe de mănăstire, el anunţă
ucenicilor săi plecarea sa la cer şi fu transferat într-un spital din
Atena, unde după 50 de zile de suferinţe, pe care le suporta cu o
răbdare care îi stupefia pe toţi cei din jurul său, îşi dădu sufletul
în pace lui Dumnezeu (pe 8 noiembrie 1920). Credincioşii din Eghina,
ucenicii săi şi toţi Creştinii care îl cunoscuseră plânseră pierderea
blândului şi compătimitorului ucenic al lui Hristos, care toată viaţa
suportase calomnia, persecutările şi nedreptele acuzaţii, luând ca
model Dumnezeiasca Pătimire a Stăpânului său. Dar Dumnezeu îi dădu
slava în schimb şi, imediat după odihna sa, Minunile au început să
apară şi continuă în fiecare zi şi acum pentru cei care se apropie cu
încredere de Moaştele sale sau care se încred puternicei sale
mijlociri.
Trupul Sfântului rămase ca prin minune neatins de
vreme timp de 20 de ani, degajând o mireasmă cerească şi delicată. În
1953, când fu în sfârşit dispersat după legile naturii, se procedă la
mutarea Moaştelor (3 septembrie) sale şi se constată atunci ca acelaşi
parfum se degaja cu putere. De atunci nu a încetat să îşi bucure
credincioşii care se apropiau de aceste preţioase rămăşite, dându-le
încredinţarea ca Sfântul Nectarie a găsit calea către Dumnezeu, în
casa Sfinţilor. Cultul său a fost recunoscut oficial în 1961 iar
povestea minunilor sale nu încetează să fie scrisă în fiecare zi.
Mormântul său, la Eghina, se numără printre pelerinajele cu cea mai
multă lume în Grecia.
Acatistul Sfantului Nectarie
Programul sarbatoririi Sfantului Nectarie la Manastirea Radu-Voda din Bucuresti
Joi († Soborul Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil):
0800 - 0815 Procesiunea pentru scoaterea moaștelor Sfântului Ierarh Nectarie
0815 - 1230 Utrenia, Sfânta Liturghie
1700 - 2130 Priveghere
Vineri (Sfântul Ierarh Nectarie de la Eghina, Mitropolitul Pentapolisului) - HRAMUL MĂNĂSTIRII:
0800 - 1230 Ceasul I, III, VI, Acatistul Sfântului Nectarie, Sfânta Liturghie
1700 - 2130 Priveghere
2130 - 2300 Taina Sfântului Maslu
Sâmbătă:
0700 - 1100 Ceasul I, III, VI, Acatistul Sfântului Nectarie, Sfânta Liturghie, Parastas
1700 - 1930 Vecernia Mare cu Litie
Duminica a XXV-a după Rusalii (a samarineanului milostiv):
0800 - 1200 Utrenia, Sfânta Liturghie
1700 - 1930 Paraclisul Maicii Domnului, Cateheză
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu